Kinesiology Taping - Centrum Aktywnej Rehabilitacji - Skawina

Kinesiology Taping

Taping znajduje zastosowanie w rehabilitacji, fizjoterapii przeciwbólowej, ortopedycznej, sportowej, neurologicznej, pediatrycznej, pooperacyjnej, ginekologicznej, onkologicznej.
W leczeniu dysfunkcji narządu ruchu, taping stosuje się w celu zmniejszenia bólu, zmniejszenia obrzęku, przyśpieszenia procesu gojenia, korekcji mechanicznej, poprawy stabilizacji m.in. następujących przypadkach: bóle kręgosłupa, kolana, dolegliwości bólowe barku, zapalenia pochewek ścięgnistych, bolesność okolic przyczepów mięśni, stan po zwichnięciach i skręceniach stawów, dolegliwości ze strony ścięgna achillesa, obrzęki, niestabilność stawów, uszkodzenia mięśni, więzadeł, poprawa propriocepcji (lepsza stabilizacji i koordynacja), usprawnianie procesów gojenia po urazach i operacjach (np. po rekonstrukcji wiązadeł krzyżowych, lub szyciu ścięgna achillesa).

Osobną grupę zastosowań stanowią:
  • korekcja wad postawy np. skolioza
  • blizny, krwiaki
  • wskazania do drenażu limfatycznego – zaburzenia krążenia chłonki, obrzęki – występujące z powodu choroby, po urazach lub w okresie ciąży. Odpowiednio zaaplikowany, specjalny rodzaj plastra, w czasie kiedy jest nalepiony (7 – 10 dni), może spełnić rolę stałego drenażu limfatycznego lub być uzupełnieniem dla drenażu manualnego,
  • dysfunkcje spowodowane nieprawidłową pracą układu receptorowo – mięśniowo – powięziowego np. trudność w utrzymaniu równowagi,
  • podniesienie sprawności i wydolności a także zmniejszenie ryzyka kontuzji , podczas uprawiania sportu.
Taping, który często okazuje się bardzo skuteczny, jest jednocześnie łagodną i bezpieczną formą terapii (brak wpływu środków farmakologicznych), co bez obaw pozwala stosować go u dzieci, kobiet w ciąży, osób w podeszłym wieku, a także w przypadkach, kiedy z powodu przeciwwskazań, inne formy fizjoterapii  są niemożliwe do zastosowania. Jeżeli zachodzi taka potrzeba – plaster w każdej chwili można zdjąć.

Oczywiście powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich zastosowań. Ponieważ nie jest to standardowo stosowana forma terapii , z pytaniem o możliwość zastosowania , najlepiej jest zwrócić się do profesjonalistów  medycznych – fizjoterapeutów, specjalnie przeszkolonych pod kątem jej stosowania.

W jakim celu stosuje się taping?

W celu zmniejszenia dolegliwości bólowych (wpływ na edogenny system znieczulenia, mechanizm „bramki kontrolnej”, oraz ochrona tkanek przed nadmiernym drażnieniem mechanicznym), w celu poprawy mikrokrążenia, usprawnienia procesów gojenia i restytucji tkanek, w celu wpłynięcia na układ powięziowy, w celu poprawy czucia głębokiego(propriocepcja), w celu ochrony tkanek przed urazem np. podczas aktywności sportowej, dla poprawy wydolności wybranych elementów narządu ruchu (np. wspomaganie podczas rehabilitacji lub uprawiania sportu – większa sprawność mięśni), w celu przedłużenia efektów fizjoterapii (ćwiczeń, masażu, mobilizacji) na okres między zabiegami.

W jaki sposób działa taping?

Nalepiony plaster jest źródłem bodźców odbieranych przez receptory rozmieszczone na skórze. Dzięki temu, odpowiednio zaaplikowany, odpowiedni rodzaj plastra, może działać przeciwbólowo (mechanizm „bramki kontrolnej”), pełnić funkcję przypominającą (np. utrzymanie prawidłowej postawy), normalizować napięcie mięśniowe i powięziowe, pełnić funkcję korygującą w sytuacjach występowania nierównowagi mięśniowej.

Odpowiedni sposób aplikacji oraz specyficzne właściwości plastra rozciągliwego ( w szczególności Kinesio® Tex) usprawniają krążenie krwi i chłonki (otwarcie drenażu limfatycznego pod skórą) likwidując zastoje i obrzęki limfatyczne, co sprzyja ustępowaniu odczynów zapalnych, wylewów podskórnych (krwiaków), zmniejsza odczucia bólowe i stwarza lepsze warunki do gojenia tkanek w miejscu aplikacji plastra.

Dzięki możliwości korekcji mechanicznej taping może zmniejszać nacisk (kompresję) tkanek miękkich (w tym tkanki nerwowej) co w zespołach bólowych o powyższej etiologii daje niemal natychmiastowy efekt przeciwbólowy oraz usprawnia lub wręcz umożliwia postęp procesu gojenia. Korekcja mechaniczna w wykorzystaniem tapingu może posłużyć także do bardziej poprawnego (jeżeli zachodzi taka potrzeba), wzajemnego ustawienia względem siebie, poszczególnych elementów łańcucha biomechanicznego (np. korekcja ustawienia palucha lub stopy lub ograniczenie ruchu w celu ochrony struktur nie w pełni wygojonych).